Repops

12/12/19

Herwonnen kledij - wat moet je erover weten?

Context & Concept

In ons dagelijkse leven is vrijwel alles à la minute beschikbaar in schijnbaar onuitputtelijke hoeveelheden. Fantastisch toch? Maar schijn bedriegt. Onze lokale levensstijl heeft een belangrijke impact op het globale milieu. Deze bewustwording willen we integreren in het DNA van Anna Pops. Op de snelheid waarmee kinderen groeien hebben we (gelukkig) geen vat. Maar het antwoord hierop schuilt niet in het massaal aankopen van kledingstukken die een grote impact hebben op het milieu door hun productie, transport en beperkte levensduur. Daarom werken we binnen ons #repops initiatief aan een plek voor kwalitatieve herwonnen kledij. Wij selecteren hierbij een reeks merken en stellen kwaliteitscriteria voorop waaraan de binnen te brengen kledingstukken moeten voldoen. Kledij wordt zo een investering, want een deel van de verkoopprijs vloeit terug naar jullie.

Welke kledingstukken worden als Repops proof beschouwd ? 

· Alle Anna Pops merken + Bellerose, Morley, Coyote de Paris en Simple Kids
· Leeftijd 2 tot 18 jaar
· Kwaliteit is nieuwstaat of lichte gebruiksporen, geen vlekken of kleine gaatjes

Voorwaarden om aanbieder van 2de hands kledingstukken (Repops ambassadeur) te worden:

· De aanbieder kan minstens 20 stuks te koop aanbieden die Repops proof zijn.
· De aanbieder stelt zich kandidaat via email (info@annapops.be)

Afspraken omtrent verkoopprijs:

· De aanbieder bepaalt zelf de prijs voor zijn kledingstukken.
· Bij verkoop van een kledingstuk ontvangt de aanbieder 50% van het verkoopbedrag in de vorm van een Anna Pops waardebon.

Wanneer is Repops in de winkel beschikbaar ?

· December-januari
· Juni-juli

Wow what a brand

09/12/19

Dorélit

Dorélit, dat zijn gestreepte pyjama’s, gezellige onesies en frivole nachtkleedjes, allemaal in zacht en warm katoen. Maar er is meer! Wij vuurden negen vragen af op Line De Deurwaerder, het kloppende hart achter nightwear brand Dorélit.

Hoe zou je omschrijven wat je allemaal doet?
Alles begint bij mijn collectie en daarna volgt de rest. Mijn takenlijstje gaat van ontwerpen, verkopen en boekhouding tot het opvolgen van productie en social media. Mijn weken zouden gerust acht dagen mogen tellen. (lacht)

Hoe ben je ooit gestart? Waarom doe je wat je nu doet? 
Ik heb meer dan twintig jaar slecht geslapen. Toen ik ‘s nachts rondliep, had ik veel tijd om na te denken, ook over de pyjama’s die ik droeg. Ik kan je eerlijk vertellen dat het niet altijd de mooiste pyjama’s waren. Oude t-shirts met gaten passeerden geregeld de revue. Toen ik besloot te investeren in een degelijke pyjama kon ik die nergens vinden voor een betaalbare prijs. Dorélit was geboren!

Waarom kies je beter voor kwalitatieve slaapkledij?
Een kwalitatieve pyjama kan lang doorgedragen worden en eventueel doorgegeven worden aan broer of zus. Bij Dorélit gebruiken we bovendien katoen, zodat de stoffen nadien ook nog gerecycleerd kunnen worden. We evolueren steeds meer richting een circulaire mode-industrie en daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.

Wat maakt je zo gepassioneerd?
Ik ben een bezige bij en stilzitten is niet aan mij besteed. Ik ben voortdurend op zoek naar stofjes, lintjes, knopen en andere details.

Wat maakt een Dorélit pyjama uniek?
Het is toch veel leuker om mooi gekleed te gaan slapen? Bij Dorélit zit het ‘m vooral in de prachtige katoenen stoffen en leuke details. Door een pyjama te personaliseren, je jouw cadeau nog meer persoonlijk cachet geven.

Wie of wat inspireert je?
Reizen inspireert me enorm. Van de verschillende mensen, culturen en museu tot het tapijt in de gang van het hotel. Alles kan een inspiratiebron zijn.

In welke Dorélit pyjama zit jij met Kerst aan de ontbijttafel? Momenteel is mijn favoriete pyjama een flanellen gestreept exemplaar, lekker warm en heel comfortabel.

Mocht je iemand anders, vanuit jouw ervaring, één goede raad mogen meegeven, wat zou het zijn? Ga ervoor en hou in gedachten: “Ik word de grootste aller tijden”.

Wat zijn je toekomstdromen voor Dorélit? Ik zou de collectie graag nog wat willen uitbreiden met jersey modellen, een sober, kwalitatief en modieus thema. Breigoed is ook altijd een stokpaardje geweest, dus wie weet komt er ooit ook nog een knitwear collectie!

Maar er is meer…

Op woensdag 11 december komt Line bij ons in de winkel pyjama’s personaliseren. Koop je die dag een Dorélit pyjama aan - of heb je er de voorbije maanden ééntje gekocht - dan borduurt Line er jouw naam of initialen op. Zo geef je jouw pyjama - gratis en voor niets - een extra persoonlijke touch!

Meer info over het event vind je hier.

Het volledig aanbod van Dorélit bij Anna Pops ontdek je hier.

No Black Friday

27/11/19

De meeste weten het ondertussen al, op 29/11/2019 is het terug BLACK FRIDAY.

Ik wil graag even van de gelegenheid gebruik maken om uit te leggen wat Black Friday precies is.
Het is de vrijdag na Thanksgiving en de dag waarop heel wat Amerikanen traditiegetrouw met hun kerstinkopen beginnen. Een dag die op kousenvoeten onze Vlaamse winkelcultuur is ingeslopen, intussen vergezeld door Black Saturday, Cyber Monday, Black Weekend en de Mid Season Sales.

Bij Anna Pops doen we niet mee aan Black Friday en hier willen we heel transparant over zijn.

Weet vooral dat we je zeker heel graag kortingen gunnen maar we hebben onze marges gewoon zo keihard nodig. Niet alleen voor al onze vaste kosten (en dit zijn er heel wat) maar voor nog zoveel meer zoals:
- Elke keer met voldoende mensen op de vloer staan zodat je de persoonlijke service en aandacht ontvangt die jullie echt verdienen.
- Ons spaarsysteem waarmee je elke keer terug korting krijgt voor de volgende keer.
- Het ontwikkelen en opnieuw laten produceren van onze befaamde totebags (we gaan er net weer 2000 bestellen) samen met al onze andere merchandising.
- Verschillende zondagsopeningen waardoor jullie zelf jullie moment van shoppen kunnen kiezen.
- Je bent fan van onze uitgebreide winkelruimte die we telkens weer blijven vernieuwen en verbeteren om jullie nog beter van dienst te kunnen zijn.

- Alle evenementen die we voor jullie met veel plezier organiseren (willen we trouwen nog vaker doen).

Leuke en volgens ons noodzakelijke aspecten van een winkelervaring waar we heel graag de nodige energie in steken omdat we jullie zo graag hebben en jullie ervoor zorgen dat we dit met zoveel liefde blijven doen.
En last but not least, waar we het persoonlijk nog het moeilijkst mee hebben: wat zouden we moeten zeggen tegen de klanten die afgelopen week, of misschien wel gisteren, bepaalde items hebben gekocht die wij nu met kortingen aanbieden?
We willen bij Anna Pops niet met de vinger wijzen en begrijpen uiteraard dat je die jas of dat paar schoenen ergens anders met een korting aanschaft.
We hopen gewoon dat jullie door deze transparantie nog beter begrijpen waar we met Anna Pops voor staan en dat we graag overleven in dit toch wel moeilijk wordende landschap.
Geen Black Friday voor ons dus, maar wel een tasje ZWARTE koffie. Want dat staat hier in de Eugeen Bosteelsstraat elke dag voor je klaar. En niet met 50% korting, maar volledig gratis, het hele jaar door.

WELKOM, elke dag trouwens voor die babbel, dat luisterend oor en de tips die we je graag meegeven.

Liefs, Filip, Tina en Judith

Spots on... Judith

05/11/19

Anna Pops bestaat en evolueert door een heleboel mensen. De ene is al wat meer zichtbaar dan de andere... Maar allen hebben ze een groot hart voor hun Anna Pops.

Judith is onze 1ste vaste medewerker en helpt jullie vol enthousiasme in de winkel en via de webshop. Daarnaast zorgt ze voor structuur in deze creatieve boite en is administratief een pienter baasje!

Maar hoe ervaart zij Anna Pops ? Een verhelderend interview....

Anna Pops samengevat in drie woorden voor jou?

  1. Inspirerende werkomgeving
  2. Aalst: my hometown!
  3. Tina en ik, samen elk met onze eigen expertise én elk ons eigen karakter, staan we sterk en bereiken we zoveel meer.

 Wat heeft je ertoe aangezet om aan de slag te gaan bij de Anna Pops familie?

Je werk is iets waar je heel wat uren per dag doorbrengt en dit gedurende toch wel een groot deel van je leven. Daarom was het voor mij belangrijk dat dit niet enkel iets is wat energie vráágt maar ook iets dat energie gééft. Dat laatste stukje miste ik toch een beetje bij mijn vorige werkervaring.

Een job die je niet graag meer doet, waar passie ontbreekt, gaat uiteindelijk ten koste van je persoonlijk geluk.

Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor de verkoop. Ik heb 10 jaar ervaring op gedaan als leidinggevende bij een Belgische groothandel. Ik was hier vooral bezig met cijfers, personeel en had ik minder ‘feeling’ met de klant en met het product. Ik heb er leuke en leerrijke ervaringen gehad, dat wel,… maar ik zag me deze job niet mijn hele leven doen. Ik was mijn fierheid omtrent mijn werk verloren. Tina was al een vriendin en ik wist dat ze het de laatste tijd moeilijk had om de groei van Anna Pops alleen te sturen. We hebben hier samen regelmatig over gebabbeld. Ik die geen voldoening meer haalde uit mijn job en zij die op zoek was naar iemand extra maar niet goed wist hoe hieraan te beginnen. Ik waagde de sprong, zei vaarwel aan mijn vertrouwde job en zekerheid. Toen we samen op reis waren en met een goed glas wijn in de hand ergens onder de olijfbomen in Italië vielen alle puzzelstukken in elkaar.

Retail zelf wou ik nooit vaarwel zeggen. Ik wou vooral terug naar de bron, weg van die "keten"-mentaliteit en opnieuw dichter bij de klant én het product gaan staan.

Het was dus tijd voor een carrière-switch,... en daar was Anna Pops!

Je bent nu twee jaar lid van het Anna Pops team, hoe verliepen de eerste twee jaar voor jou?

In mijn vorige job moest ik vaak de nieuwelingen opleiden, wist ik perfect hoe een bepaalde taak ging en wat deze concreet inhield. Nu was het echter beginnen vanaf nul. Ik kreeg heel veel nieuwe informatie van Tina die ik dan ook allemaal, in relatief korte tijd, moest verwerken. Ik herhaalde alles steeds opnieuw in mijn hoofd, piekerde over fouten (die ik al dan niet maakte) en voelde me hier vaak onzeker over.... Maar na enkele weken begon mijn automatische piloot, bij sommige taken, al te werken en alles werd steeds makkelijker.
 Tina durfde te geloven in mij, in mijn passie en mijn goesting om er samen voor te gaan. Daar is van ons beide moed en lef voor nodig geweest, maar het loont wel.  Ik ben mee geëvolueerd met de groei van het Anna Pops merk. Zoals in elk goed huwelijk zijn er veel ‘ups’ en ook soms eens een minder moment. Gelukkig kunnen we steeds de plooien gladstrijken en kom ik hier persoonlijk sterker uit.

Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen spijt gehad van mijn beslissing om te veranderen van job, om de sprong te wagen. Ik ben fier op wat ik doe en op wat we samen bereiken. We zijn nu 2 jaar verder en ik heb het gevoel dat de basis is gelegd. Deze basis is stevig en staat als een huis. Het smaakt naar meer! Ik kijk uit naar de toekomst!

Je komt uit een groot bedrijf en hebt de stap gezet naar een kleine zelfstandige? Wat zijn voor jou de grootste verschillen? 

Van een groot bedrijf naar een kleine zelfstandige is van héél veel structuur naar weinig structuur. Vooral dat laatste bezorgde me in het begin wat stress!
Als ze aan mij vragen: "Wat doe je juist bij Anna Pops?" Dan antwoord ik: "Alles."
Op mijn vorige job had ieder zijn aparte taak: verkoop artikelen in de winkel, aankoop, winkelpresentatie, webshop, service na verkoop,... Hier, bij Anna Pops, zijn het Tina en ik die al deze taken doen. We doen het allemaal alle twee en door elkaar.
Soms maakt dit het moeilijk om je er meester over te houden, maar ik heb geleerd om hierin de prio's per dag/week/maand te bekijken. Een werkdag heeft soms te weinig uren om er al je geplande taken te doen. Er komt wel altijd iets tussen: klanten helpen met de juiste schoen te kiezen, leveringen, online bestellingen,…  
 
De tijd vliegt vaak voorbij. Ik heb nog geen enkele dag gehad dat ik dacht: "Wat zou ik nu eens kunnen doen van taak?"

Bij Anna Pops sta ik ook heel dicht bij de klanten. Er mag tijd gemaakt worden voor een babbel, een tasje koffie,… Klanten worden kennissen, soms zelf vrienden. Je leert hen kennen en en je weet wat ze mooi vinden. Zo wordt Anna Pops ook verrijkend voor mijn privé leven.

 Elk product die in de winkel staat, hebben Tina en ik, al dan niet samen, uitgekozen. We houden van mooie dingen en laten anderen ook graag hiermee kennis maken. Doordat ik vaak mee kan gaan naar de beurzen, een collectie kan gaan kiezen, sta ik ook veel dichter bij de producten. Bij mijn vorige werkgever moest ik het doen met de producten die werden uitgekozen.

 Wat vind je het mooiste aan deze job en waar haal je het meeste voldoening uit? 

Door de kleinschaligheid is er een veelvoud aan vrijheid ten opzichte van mijn vorig werk. Filip en Tina kennen me voldoende om te weten dat ze me die vrijheid kunnen geven en waar ze me kunnen vertrouwen. Het product, schoenen en kledij, ligt me 100%. In de kerstperiode, gaan we ook op zoek naar originele cadeaus. Wanneer ik deze allemaal mag verpakken in mooi inpakpapier en te horen krijg dat het een mooi cadeau is, kan ik hier echt gelukkig van worden. Alles klopt ook gewoon: van de inrichting van de winkel, naar de artikelen, tot onze canvas draagtassen waarvan we voor elk seizoen een nieuwe ontwerpen.

Waar ik het meeste voldoening uit haal is uit de positieve reacties van de klanten. Als ik in een drukke en soms hectische werkdag, letterlijk tussen de dozen en de klanten door, een compliment krijg of een tevreden klant zie, dan denk ik: “Daar doe ik het voor!” Ook word ik soms aangesproken buiten de winkel en dat maakt me fier en krijgt mijn zelfvertrouwen een boost.

 Welke toekomstdromen heb je binnen Anna Pops? 

We zitten met Anna Pops op een sneltrein, aan een pittig tempo mét een klein maar heel gedreven team. Door verder te groeien hoop ik dat zowel Tina als ikzelf iets meer uit handen kunnen geven. We zijn nu met drie en we gaan er voluit voor.

Een droom zou zijn moesten er nog collega (‘s) kunnen bijkomen. Dat Anna Pops en ons team kan groeien en we nog meer uitdagingen kunnen aangaan. Hierin zou ik dan graag een ondersteunde en verantwoordelijke functie krijgen.
Ook horeca bij de winkel betrekken is zeker een droom, het zou de sfeer en de gezelligheid alleen maar ten goede komen.

REPOPS deel 2

31/10/19

Op zoek de duurzame modevondsten

Wat schuilt er achter ethisch verantwoorde mode? Wat is de impact van ‘slow fahion’ en uit welke eigenschappen bestaat een duurzaam stuk textiel?

Tijdens onze zoektocht op al deze vragen kwamen we terecht bij Niki De Schryver. Zij is oprichtster van het platform COSH. Via dit online platform wil ze consumenten helpen in hun zoektocht naar duurzame, ethische kledij. Op donderdagavond 24 oktober was Niki onze gast en gids doorheen een duurzame levensstijl met een focus op mode. 

Cosh verteld het volgende over duurzaamheid; “We zien duurzaamheid niet als een zwart-wit-verhaal. Er zijn veel verschillende facetten aan duurzaamheid. En maar weinig merken scoren op al die kenmerken en zijn circulair én natuurlijk, korte keten én 100% plantaardig, ambachtelijk geproduceerd en zonder enige chemicaliën, eerlijk gemaakt én zonder enig afval of vervuilend transport.”

Ze controleren merken op volgende 8 categorieën: het ethische (werkomstandigheden), het ecologische (impact op het milieu), het circulaire, de korte keten, microplastics, vegan, slow fashion en transparantie.

Als vuistregel gaf Niki mee ten allen tijde PVC en ‘normaal katoen’ te vermijden alsook polyesters in kleding die geen regenjas of sportkleding is. Wel aanvaardbaar en milieuvriendelijk zijn organic cotton, tencel en recycled varianten. 

Benieuwd naar de duurzame scores van de Anna Pops modevondsten? Check hier https://cosh.eco/nl/store/anna-pops. Haar lijst zal nog maandelijks aangevuld worden want haar onderzoek naar duurzame merken is nog maar net gestart.

REPOPS deel 1

31/10/19

Kan consuminderen de wereld redden?

….Ongetwijfeld, samen met een heleboel andere duurzame initiatieven.

REPOPS gaat via het circulair gedachtengoed zijn duurzaam engagement aan. In ons dagelijkse leven is vrijwel alles à la minute beschikbaar in schijnbaar onuitputtelijke hoeveelheden. Fantastisch toch? Maar schijn bedriegt. Onze lokale levensstijl heeft een belangrijke impact op het globale milieu. Deze bewustwording vormt de basis van het REPOPS concept.

Op de snelheid waarmee kinderen groeien hebben we (gelukkig) geen vat. Maar het antwoord hierop schuilt niet in het massaal aankopen van kledingstukken die een grote impact hebben op het milieu door hun productie, transport en beperkte levensduur. 

REPOPS, als plek voor kwalitatieve herwonnen kledij is hier een antwoord op. Wij selecteren hierbij een reeks merken en stellen kwaliteitscriteria voorop waaraan de binnen te brengen kledingstukken moeten voldoen. In de periode van december-januari en juni-juli is de REPOPS-collectie in onze winkel aanwezig. 

Kledij wordt zo een investering, want een deel van de verkoopprijs vloeit terug naar de klant.

Winkel: Eugeen Bosteelsstraat 10, Aalst - info@annapops.be - +32(0)53 41 57 39 - open van woensdag tot zaterdag, van 10u tot 18u